مشروح اخبار


» مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد : اشتغال‌زایی سد چمشیر بیش از ۱۴ هزار نفر پیش بینی می شود



مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد در جلسه‌ی بررسی شرایط همکاری آب نیرو در پروژه های سد چم شیر و تعیین تکلیف محل آبگیر در بدنه سد برای تامین آب اراضی هدف در شهرستان گچساران وهمچنین سد آبریز درکهگیلویه بزرگ، گفت : اشتغالزایی سد چمشیر در بخش کشاورزی بیش از ۴ هزار نفر و در بخش صنعت به فراخور صنایع احداثی بیش از ۱۰ هزار در سال‌های آتی پیش بینی می گردد.

به گزارش راک نیوز،علی داودی مهر در این جلسه که با حضور مهندس مرادی مدیرعامل شرکت آب نیرو ،معاونین ستادی، غلامرضا تاجگردون نماینده مردم شهرستانهای گچساران وباشت در مجلس شورای اسلامی، درسالن جلسات آب نیرو تشکیل شده بود، بعد از تشریح و تبیین  شرایط سد چم شیر و سد آبریز درکهگیلویه، برای تکمیل فرایند پروژه ها و رفع نگرانی ها از جمله موضوع اشتغال موارد جامعی را عنوان و تصریح کرد: مطالعات سد آبریز با حجم تنظیمی بیش از ۲۰۰ میلیون متر مکعب در سال با هدف تامین آب حدود ۲۰ هزار هکتار از اراضی پایین دست بویژه دشت دهدشت و اشتغال زایی مستقیم و تامین کسری آب شرب و صنعت مناطق پایین به اتمام رسیده و در سال جاری مناقصه بخش های از جاده و تونل دسترس به محور و محل تجهیز کارگاه برگزار و عملیات اجرای این بخش آغاز می گردد. 
وی  گفت : عملیات سد چم شیر رو به پایان است و بناست که هرچه سریعتر نسبت به اتمام ساخت بدنه و آغاز فرایند آبگیری و ذخیره سازی سیلاب های آتی اقدامات موثری انجام دهیم.
داودی مهر افزود: میزان سهم تخصیص استان (شهرستانهای گچسارا و باشت ) از حجم مخزن در بخش صنعت و کشاورزی ۱۲۵ میلیون متر مکعب است که نحوه و محل نصب آبگیرهای برداشت این سهم در این جلسه مورد بحث و بررسی واقع شد. 
 وی گفت: با برداشت این میزان از آب مخزن ، آب کشاورزی حدود ۸ هزار هکتار از اراضی دیم و مستعد کشاورزی شهرستانهای یاد شده و همچنین آب صنعت، خاصه صنایع بزرگی مثل نفت و ... بصورت پایدار تامین می گردد که سه تراز از بدنه جهت نصب آبگیر ها مورد توافق واقع شد.
در ادامه غلامرضا تاجگردون  به وضعیت بارندگی و عدم ذخیره سیلاب های سال گذشته  بویژه در فروردین سال جاری در استان اشاره کرد و از مسولان آب نیرو بعنوان یک مطالبه به حق در دو شهرستان خواست که نیاز استان در تکمیل طرحهای فوق را به عنوان یک امرضروری و اجتناب ناپذیر برای بهبود شرایط اقتصادی و اشتغال مد نظر قرار دهند و ذخیره سیلاب ها برای جلوگیری از خسارات احتمالی و جلوگیری از موارد مشابه در بعضی از نقاط یک اولویت برای مدیران آب نیرو باشد .
در پایان مهندس مرادی مدیر عامل آب نیرو ضمن خیر مقدم و تشکر از حضور همه مسئولان، گزارشی از وضعیت پروژهای در دست مطالعه و اجرای آب و نیرو در استان شامل آبریز ، صیدون و چم شیر داد.
گفتی است: سد مخزنی چم شير از جمله پتانسیل های ذخيره سازی، تنظيم و كنترل آب شناسایی شده در حوزه آبريز رودخانه زهره است. آب ذخيره شده در اين مخزن می تواند در دشتهای پاياب (ليراوی و حيات داود) و همچنين تأمين حقابه ها و دشتهای زيدون، هنديجان و سردشت در خوزستان مورد بهره برداری كشاورزی قرار گيرد. همچنین تولید انرژی برقابی در نیروگاه پای بدنه سد پتانسیل دیگری است که در منطقه وجود دارد و مهمترين ويژگی سد چم شير كه آن را نسبت به ساير سدهاي كشور متمايز می سازد اين است كه اين سد بلندترين سد وزني از نوع بتني غلطكي (RCC) ايران مي باشد.
مهمترین آثاری که اجرای طرح سد مخزنی چم شیر دارد در ذخیره سازی و تنظیم آب رودخانه زهره، بهسازی کیفیت آن و ارزش فعالیت های کشاورزی و دامداری و تولید محصولات اساسی کشاورزی و محصولات علوفه ای در منطقه افزایش می یابد که در نتیجه آن سطح درآمد مطمئن و مکفی برای کشاورزان و دامداران ایجاد می شود که باعث جلوگیری از مهاجرت آنها می شود. همچنین با احداث نیروگاه در محل سد بخشی از نیازمندی های منطقه از نظر انرژی تامین خواهد شد و زمینه مناسبی برای شکل گیری امکانات تفریحی رفاهی در منطقه ایجاد خواهد کرد و در نهایت باعث تأثیر چشمگیری بر زیبایی طبیعی خواهد گذاشت.



تاریخ انتشار : 28 تیر 1398, 21:09



» اخبار مرتبط:

  • آینده روشن کشاورزی در کهگیلویه و چرام ؛ آبیاری 20هزار هکتار از اراضی کهگیلویه وچرام از سد آبریز
  •  » آینده روشن کشاورزی در کهگیلویه و چرام ؛ آبیاری ۲۰هزار هکتار از اراضی کهگیلویه وچرام از سد آبریز
  • 125 میلیون مترمکعب آب سد چم شیر به گچساران اختصاص یافت/ آغاز مطالعات تامین آب اراضی محدوده جنوب و جنوب شرقی گچساران
  • سد چم شیر گچساران سال 97 آبگیری می شود
  • سد چم شیر گچساران امسال آبگیری می شود
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟